Home » Nik van Rozendaal
Nik wordt in de vroege winterdagen van 1994 geboren in het Brabantse Schijndel, waar hij vanaf 2006 naast regulier vwo-onderwijs een aanvullend Engelstalig International Baccalaureate programma volgt. In die periode ontstaat zijn passie voor video en vormgeving en in het voorjaar van 2011 wordt hij lid van lokale nieuws-website TVSchijndel, waar hij als cameraman, video-editor en later ook beeldregisseur en vormgever zijn eerst ervaring opdoet op het gebied van mediaproductie.
In 2012 begint Nik in Den Bosch aan de studie Communication & Multimedia Design, een hbo-bachelor aan Avans Hogeschool gericht op de ontwikkeling en uitvoering van interactieve en multimediale oplossingen voor communicatievraagstukken. Overigens was hij bijna theatertechniek gaan studeren, want ook theater en lichttechniek zijn grote passies van Nik. Niet geheel toevallig gaat hij rond die tijd dan ook hobbymatig als stage-crewlid en PR-vrijwilliger aan de slag bij musicalgezelschap BMT Producties. Daar zet hij in eerste instantie de social media kanalen op, maar neemt al snel ook de persbenadering en webredactie op zich.
Begin 2014 start Nik zijn eigen onderneming Marksson Media, vernoemd naar zijn vader Mark, waarmee hij zich richt op creatieve vormgeving en marketing voor de culturele sector. In datzelfde jaar loopt hij vijf maanden stage bij publieke omroep BNNVARA, op de webredactie van de NPO 3FM-ochtendshow met Giel Beelen. Daar zorgt hij voor de productie van multimediale content en de publicatie daarvan op GIEL’s website, mobiele app en socials. Tijdens deze stage is hij ook als video-editor betrokken bij 3FM Serious Request.
Na de zomer van 2015 begint Nik als onderdeel van zijn opleiding met de minor Televisie aan de Hogeschool van Amsterdam. Tijdens deze minor staat het professioneel televisie maken centraal en leert hij ideeën om te zetten in bruikbare content en formats voor televisie. Voor Nik is deze periode een bijzondere kans om zichzelf gedurende een half jaar in een andere omgeving op professioneel en videotechnisch gebied te ontwikkelen.
Ondertussen heeft ook Nik’s passie voor theatertechniek concretere vormen aangenomen. Nadat hij in 2016 naar Den Bosch verhuist start hij hobbymatig als vrijwillig lichttechnicus bij poppodium Willem Twee en bij BMT Producties wordt hij per 2017 van vrijwillig stage-crewlid ‘gepromoveerd’ tot eerste stagemanager bij alle uitvoeringen van het reizende theatergezelschap.
Begin 2017 sluit Nik zijn bachelor Communication & Multimedia Design succesvol af met een afstudeerproject over 360º-video bij het Nijmeegse IT-bedrijf Masc (tegenwoordig opgegaan in Proud Nerds), waarna hij als creative marketing assistant aan de slag gaat bij huishoudelektronicafabrikant Bestron in Den Bosch. Daar heeft hij in het voorjaar van 2018 een leidende rol in de in-house ontwikkeling van een nieuwe corporate identity en doorvoering daarvan in alle merk- en productuitingen.
In de zomer van 2019 neemt Nik afscheid van Bestron en start hij in Eindhoven als creative marketing specialist bij e-commerce verzendplatform Sendcloud. In het marketingteam van de snelgroeiende tech scale-up weet hij zich al snel te ontwikkelen tot allround creative designer, verantwoordelijk voor het ontwerpen van een breed scala aan digital en print creative assets voor voornamelijk content-, event- en partnermarketing.
Om ruimte te maken voor nieuwe zijprojecten stopt Nik in diezelfde periode als vrijwilliger bij TVSchijndel en Willem Twee. Binnen het marketingteam van BMT Producties neemt hij de taak van coördinator op zich en daarnaast richt hij zich met een compagnon op het opzetten van Theatermarkt.nl, een online marktplaats voor tweedehands theaterdecors, rekwisieten en kostuums dat in het najaar van 2020 het levenslicht ziet.
Bij Sendcloud draagt hij vanaf medio 2021 bij aan het opzetten van een in-house creative team, waarbinnen hij zich naast visueel ontwerp verder ontwikkelt op het gebied van creative enablement en digital brand asset management. Ook is hij mede-oprichter van Sendcloud’s werknemersgroep voor leden en allies van de LHBTIQ+ gemeenschap.
In de zomer van 2023 wordt Sendcloud’s creative team binnen de marketingafdeling samen met copy, social media en PR onderdeel van een overkoepelend brand & communications team, waarbinnen Nik zijn focus verlegt van uitvoerend ontwerp naar operationeel management en wordt het plannen, monitoren en optimaliseren van creatieve processen en projecten zijn hoofdverantwoordelijkheid.
Daarnaast blijft Nik met zijn bedrijf Marksson Media beschikbaar voor creatief ontwerp en strategische marketing voor theater, media en culturele evenementen. Hoogtepunten zijn onder meer producties voor BMT Producties (Big Fish, The Visit), Oatmilk Studio (Ver Van Je Bed, Before After), OpusOne (Fun Home), Pelgrim Maakt (De Bellende Engel, Smelt), SHIFFT (One Touch, Second Life) en Solo Stories (Sonny Boy, Nu Ik Je Zie).
Collega’s en klanten met wie Nik samenwerkt omschrijven hem als een enthousiaste en kleurrijke creatieveling met oog voor detail, sterke organisatorische vaardigheden en een onaflatende positieve instelling.
Klaar voor aanvang?
Ik auditeer graag naar de rol van creatief marketingpartner!
Stuur een e-mail naar info@markssonmedia.nl of een appje naar 06 185 44 222.
Bellen? Dat heeft niet zoveel zin, want mijn telefoon staat vaak op stil (ik kom te veel in theaters denk ik). Stuur me een berichtje en ik neem zo snel mogelijk contact met je op!